داوجونز به طلا شاخصی برای ارزیابی بازار طلا

عمومی, منابع آموزشی
199
نسبت داوحونز به طلا

داوجونر به طلا

شاخص داوجونز به طلا ؟ روزانه تعداد بیشماری از معامله گران به معامله برروی طلا می پردارند. به طور کلی روی این  فلز گرانبها حساسیت و تعصب زیادی وجود دارد. گاهی به معامله گران این فلز می گویم اگر هدف شما از معامله کسب در امد است چرا برروی سایر ابزارهای معاملاتی که راحتتر می توان ان ها را تحلیل نمود معامله نمی کنید ؟ اکثرا پاسخی برای این سوال ندارند ولی باز هم به سراع طلا می روند 🙄 🙄 🙄 خوب به هر حال علاقه دارند.

در این بخش می خواهیم در مورد شاخصی صحبت کنیم که تریدرهای زیادی از آن استفاده می کنند و می تواند دید بلند مدتی را برای معامله به ما ارائه نماید. این شاخص ، شاخص داوجونر به طلا می باشد. ترکیب این شاخص با تحلیل تکنیکال می تواند دید خوبی را برای معامله گران فراهم نماید .

سوال اولی که مطرح می شود و شاید بعضی افراد چندان با آن آشنا نباشند این است که شاخص دواجونز چیست ؟

داوجونز

این شاخص از قدیمی ترین شاخص های سهام در آمریکا و بعبارتی در جهان می باشد، که بسیار مورد توجه معامله گران ، بخصوص معامله گرانی که در بازارهای مالی آمریکا فعالیت می کنند می باشد. این شاخص از میانگین 30 شرکت برتر آمریکایی که در بازار بورس نیویورک و نزدک هستند و آنها را اصطلاحا Blue-chip می گویند شکل می گیرد و بیان می کند وضعیت کلی بازار سهام آمریکا به چه صورتی می باشد. اگر بخواهیم به لیست تعدادی از این شرکت ها نگاهی داشته باشیم می توانیم به  مواردی همچون تری ام ، شرکت والت دیزنی ، وال‌مارت ،  ویزا کارت ، ماکروسافت ، اپل و…. اشاره کنیم . همانطور که مشاهده می شود همه این شرکت ها از غول های فن آوری و اقتصادی آمریکا می باشند.

حال که با این شاخض بسیار معروف آشنا شدیم بیاید کمی در مورد نسبت گفته شده یعنی داوبه طلا صحبت بحث نمائیم.

این نسبت بیان می کند  برای خرید یک سهم از داوجونز چند اونس طلا باید پرداخت شود. لطفا کمی به این مفهوم دقت کنید . چند مسئله مهم درآن وجود دارد

  • داوجونز سهامی است که قابل معامله می باشد. بعبارتی شما می توانید آن را مانند هر سهام دیگری خرید و فروش کنید و براساس آن سود یا ضرر کنید.
  • برای خرید این سهام (یک یا هزاران سهم ) باید با دلار اقدام به خرید کنیم . در اینجا برای خرید از طلا استفاده می شود.
  • طبیعتا بالا رفتن یا پایین آمدن قیمت طلا می تواند تعداد سهمی را که در لحظه می توان خرید تغییر داد.

بررسی شاخص داوجونز به طلا

برای آنکه جزئیات این شاخص را بررسی کنیم باید به تعریف شاخص داوجونز توجه کنیم . همانطور که گفته شد این شاخص قدرت سهام در بازار ایالات متحده آمریکا را نشان می دهد. از این رو هر چقدر این نسبت بیشتر شود ( در شرایطی مه قیمت طلا ثابت است ) به این معنی است که قیمت سهام بالارفته است  ( رشد اقتصادی در بازار ) و اقبال بیشتری برای سرمایه گذاران با سرمایه گذاری در سهام  فراهم شده است. و از طرفی ممکن است رشد این شاخص به دلیل کاهش قیمت طلا باشد که خود می تواند عامل دیگری برای رشد اقتصادی باشد.

از این رو سرمایه گذاران تمایل دارند  پول خود را در بازار سهام بجای خرید طلا سرمایه گذاری کنند ( به خاطر داشته باشید سرمایه گذاران بدنبال کسب پول بیشتر هستند. از این رو در شرایط عادی با سرمایه گذاری در  بازار بورس سعی در رشد سرمایه خود دارند . و در شرایطی که بحران اقتصادی وجود دارد سعی در خارج کردن سرمایه های خود از بازار بورس دارند  وبا اقدام به خرید طلا سعی در حفظ ارزش سرمایه خود خواهند داشت)

نگاهی به تاریخچه این شاخص

اگر نگاهی به نمودار این شاخص داشته باشیم فراز و نشیب های زیادی در ان در طول تاریخ مشاهده می کنیم.

نمودار داوجونز به طلا

همانطور که در نمودار زیر نیز مشاهده می شود نقاط مهم در شاخص داوجونز به طلا ارائه شده است . به این نقاط توجه نمائید . می توان بحران های مهم را شناسایی نمود

همانطور که در دو نمودار بالا دیده می شود قیمت در مواردی بیش از 40 است. بعبارتی برای خرید یک سهم از شاخص داوجونز باید بیش از 40 اونس طلا پرداخت می شده است. درحالی در بازه ای از زمان این مقدار به زیر 2 نیز نزول نموده است که به معنی افزایش قیمت طلا در بازه زمانی و کاهش ارزش سهام بوده . برای مثال در سال 1999 که در حباب دات کام یا تکنولوژی بودیم این شاخص در اوج خود بود و همه به دنبال سرمایه گذاری در آن بودند .

بعد از این توضیحات این سوال مهم مطرح می شود که نمودار این شاخص را ازکجا تهیه کنیم ؟

در واقع نمودار رسمی از این شاخص که بتوان در جایی مشاهده شود وجود ندارد یا حداقل ما پیدا ننمودیم به این منطور و برای تحلیل این نمودار را خود ما ایجاد کردیم که می توانیم روش آن را به شما نیز ارائه دهیم. از متاتریدر داده های روزانه نماد XAUUSDرا ذخیره کردیم و برای داوجونز نیز این کار را انجام می دهیم . لطفا نکات زیر را درنظر داشته بگیرید :

  • زمان شروع و پایان هردو نمودار باید یکی باشد برای مثال شروع هر دو 1.1.2021 و پایان هر دو 20.9.2023
  • دقت کنید در بعضی از روزها که بازار فارکس تعطیل است بازار آمریکا باز می باشد و برعکس از این رو تاریخ های این دو با هم سنخیت ندارد. برای حل این مشکل با استفاده از اکسل فقط داده هایی که در هر دو وجود دارد را در نظر بگیرید و بقیه را حذف کنید.
  • بعد از یکسان سازی داده ها از نظر زمانی می توانید داده ها را در یکی از نرم افزار های تحلیل تکنیکال وارد کنید و اقدام به تحلیل کنید . در اینجا من از نرم افزار Advance Get  استفاده کردم.

نمودار داوجونز به طلا

همانطور که در نمودار فوق دیده می شود وضعیت دواوجونز به طلا رسم شده است. در اینجا علاوه بررسم نمودار تحلیل الیوت ان نیز انجام شده است که نشان می دهد شاخص در موج 4 می باشد و اماده پرش وحرکت به سمت بالا یا موج 5 است. از این موضوع می توان به احتمال ریزش طلا یا رشد شاخص داوجونز پی برد.

آنالیز و بررسی شاخص داوجونز به طلا

بعد از توضیحی در مورد شاخص بیان شده می خواهیم نحوه استفاده از آن را بیان کنیم. قبل از ارائه ادامه مطلب لازم است بیان کنیم تصمیم گیری در مورد نحوه استفاده از این شاخص به نحوی شخصی می باشد و هرکسی ممکن است براساس تجربه خود نسبت به استنباط از این شاخص دید متفاوتی داشته باشد.قبل از هر چیز باید بدانیم دیدگاه معامله گران بازار در زمان های مختلف نسبت به بازار چگونه می باشد. بعبارتی چه زمان معامله کران ترجیح می دهند در بازار سهام سرمایه گذاری کنند ، چه زمان در طلا و چه زمان در سایر ابزارها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

تحلیل بازار فارکس

نتیجه‌ای پیدا نشد.

آخرین مقالات

فهرست